"MOGA HIDUP DAN MATIKU HANYA KERANA ALLAH"

Khamis, 11 Ogos 2011

Pemuda itu…


   "Allah lah yg mnciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) setalah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) setelah setelah kuat itu lemah
kembali dan beruban. Dia menciptakan apa yang Dia kehendaki.
Dan Dia maha Mengetahui dan maha Berkuasa."
(ar-Rum:54)
      
        Benarlah firman Allah dalam kitabNya, Al-Quran yang Agung, hebatnya apa yang dikatakan pemuda itu. Zaman muda ini terlalu bertenaga, tinggi cita-cita dan keazaman yang kuat. Andai dia mengharapkan kemenangan, dia pasti mendapatkannya, “ genggam bara api biar sampai jadi arang”. Tidak hairanlah Sultan Ahmad Al-fateh berjaya menawan Kota Constantinople pada usia 19 tahun 
lagi. Tepuk dada tanya iman?




…haa~ aku ada cerita sikit. =)

      Ramadhan ya ramadhan~ Selalunya apa yang paling menarik kalau bulan ramadhan ini antaranya adalah solat tarawih. Kan? ^^ dan aku juga sedaya upaya untuk melaksanakannya. Dulu waktu di asrama, senang jak kalau mo g solat tarawih, sebab sepa xprgi kena marah…huhu~ tapi itulah yang mendidik aku sahingga kini. Rindunya aku pada solat berjemaah di masjid. Mendengar suara imam yang merdu.. opps! Hehe.. jumpa ramai orang dan yang paling penting dapat mengeratkan silaturrahim. Kini, aku telah pun keluar dari asrama dan mulakan kehidupan yang sebenarnya yang mana setiap tindakan tanpa arahan. Setiap kesalahan belum tentu ada yang membetulkan. 

       Hakikat yang perlu kita semua terima. Kan, kawan-kawan? Sebenarnya ada cerita lain yang ingin dikongsi, tapi terlupa sebab intro trlampau panjang.   Hehe…xpala, next time k. =)

Apapun, kita kena kuat. Sebab kesusahan dan kepayahan dalam bermujahadah ini bukanlah sia-sia.

“Semuanya itu adalah kesenangan hidup di dunia. Dan ingatlah pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya(syurga).”
(Ali-imran: 14)

Segala yang baik itu dari Allah, dan yang buruk itu dari hamba sendiri, hakikatnya kedua-duanya dari Allah s.w.t.




Ramadhan ya ramadhan 
11 Ramadhan 1432

Tiada ulasan:

Catat Ulasan