"MOGA HIDUP DAN MATIKU HANYA KERANA ALLAH"

Jumaat, 12 Ogos 2011

Hebatnya Pemuda


Lamanya bertangguh, Alhamdulillah hari ini baru ada kesempatan ingin berkongsi. Cerita yang xjadi semalam tu..^_~

          Setelah sekian lama tidak menjejakkan kaki di sana, akhirnya aku berkesempatan lagi solat tarawih di surau kampung kelahiranku. Malam yang benar-benar menjanjikan kelainan. Kalau dahulu aku datang, masih budak lagi. Aku dan “sahabat seperjuanganku” akan bermain sepuasnya. Bagi kami, saat imam angkat takbir adalah saat yang paling seronok, sebab waktu itu para jemaah sedang khusyuk solat dan tiada siapa yang akan marah kami bermain. Sebelum sempat para jemaah memberi salam yang pertama, salah seorang daripada kami akan member isyarat, “time’s up!!” stop! Stop! Sembahyang!

Allah~ kenangan yang sangat manis. Walaupun selalu ja kena marah nasihat oleh mak cik-mak cik di situ…huhu

       Hari ini mak cik, budak yang selalu bermain semasa tarawih dahulu telah kembali. Tapi insyaAllah, kali ini sudah mampu menghayati hebatnya ramadhan dan tarawih ini. Terima kasih mak cik ^_~

       Kali ini aku datang solat tarawih. Tapi apa yang lainnya? Subhanallah, hatiku benar-benar tersentuh. Kali ini solat tarawih kami didahului dengan sedikit tazkirah pendek dari seorang ustaz muda. Barakallahulahu … Allah, tazkirah yang sangat-sangat aku rindui. Beberapa tahun yang lalu aku pernah datang ke sini, untuk solat tarawih. Memang terdetik di hatiku, “alangkah bagus andai imam dapat buat sedikit tazkirah untuk penduduk yang sangat memerlukan bimbingan ini.” Seperti yang biasa diamalkan di sekolah saya dulu. Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kota Kinabalu.

       Alhamdulillah! Alhamdulillah! Ya Allah… hampir saja menitis air mataku mendengar kalam hikmah begitu bersemangat dari ustaz ini. Doaku moga Allah terus beri kekuatan kepadanya dalam mengajak tentera-tentera islam sepertinya bangkit mengubah diri, mengubah generasi menjadi generasi rabbani. InsyaAllah…

       Aku harap yakin sahabat-sahabat sekalian ada cara masing-masing untuk menegakkan kalimah tauhid di muka bumi. kerana apa? Kerana hebatnya pemuda. Cerita lagi?? hehe,insyaAllah pada post yang akan datang pulak=)

hayati kata2 saidina Ali bin Abi Talib r.a.

Apabila kamu berasa letih setelah berbuat kebaikan, 
maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan itu akan 
kekal selamanya. Namun, sekiranya kamu bersenang-lenang dengan dosa, 
sesungguhnya kesenangan itu akan hilang tetapi dosa yang
 dilakukan akan terus kekal.

"mari bersama tegakkan Islam diakhir zaman"





Ramadhan ya ramadhan
12 Ramadhan 1432

Tiada ulasan:

Catat Ulasan